Netariverkosto apuna toiminnan kehittämisessä

Netari on valtakunnallinen verkkonuorisotalo, joka aloitti oman toimintansa vuonna 2004 Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen koordinoimana hankkeena. Vuodesta 2012 lähtien laivan ohjaimissa on ollut Pelastakaa Lapset ry. Lappeenranta on ollut jo useamman vuoden mukana toiminnassa, ja näistä olen itse ollut mukana tätä kirjoittaessani melko tarkalleen kaksi vuotta.

Netarin näkyvin osa digitaalista nuorisotyötä on sen, yllättäen verkossa, tapahtuva toiminta, joka kattaa kahdenvälisen chatin maanantaista torstaihin, Habbo-hotellin maanantaisin ja torstaisin, Help.some -mobiilisovelluksen, IRC-Gallerian, Youtuben, Instagramin, Snapchatin ja monet muut palvelut. Uusimpina ovat tulleet livelähetykset Instagramiin ja Twitchiin, jossa eri puolilta Suomea olevat ohjaajat lähettävät omaa pelilähetystään ja samalla nuoret voivat osallistua paitsi peliin, niin myös ohessa käytävään keskusteluun omasta paikkakunnastaan riippumatta.

Haluankin tässä kertoa enemmän siitä, mikä jää katsojalta piiloon ja millaisena minä itse verkkonuorisotyötä tekevänä ja sitä kehittämässä olevana työntekijänä koen tuon verkoston. Sitähän Netari mielestäni nimenomaan on, ryhmä ympäri Suomen työskenteleviä verkkonuorisotyön ammattilaisia, jotka jakavat samoja mielenkiinnon kohteita ja haasteita omassa työssään.

Tuon verkoston hyödyntämiseen netaritoiminta itsessään tarjoaa monta eri foorumia netarikuntien työntekijöiden ideavaihdolle. Tavallisena verkkonuorisotyöiltana on mahdollista vaihtaa tarvittaessa Skypellä kuulumisia muiden työntekijöiden kanssa ja keskustella ajankohtaisista aiheista ja ideoista. Sama toimii oikeastaan nonstoppina Facebookissa ja Whatsappissa, jossa erilaisista palveluista ja näkökulmista voi halutessaan pyytää kokemuksia. Ja mikä parasta, usein joku innostuu aina kokeilemaan sitä ja tätä kautta toiminta kehittyy, jalostuen parhaimmillaan myös osaksi yhdessä tehtyä netaritoimintaa. Sosiaalialoilta tuttua hallinnollista kieltä käyttäen kynnys on paljon matalampi, kuin monissa Facebookin nuorisotyöhön liittyvissä ryhmissä.

Itse olen saanut vinkkejä esimerkiksi oman kunnan sosiaalisen median kanavien sisältöjen analysointiin, tulkintaan ja tehostamiseen liittyvissä asioissa. Pelikasvatukseen liittyvien näkökulmien ja materiaalien kohdalla olen saanut paljon taustatietoa ja tutkimusta verkostolta ja tämä on myös säästänyt omaa aikaani. Olen voinut hyödyntää erilaisia infograafien rakennusaihioita omassa työssäni, saanut paljon ammatillista tukea ja opetusta esimerkiksi netissä tehtäviin lastensuojeluilmoituksiin, olemme saaneet Ohjaamo-chatin Netari-toiminnan kautta osaksi omaa Ohjaamo-toimintaamme, olen päässyt haastamaan itseäni erilaisten medioiden parissa, joihin en muutoin olisi lähtenyt mukaan (en nimittäin voi sietää omaa ääntäni tai kasvojani videoilla), olen saanut koulutusta ratkaisukeskeiseen työotteeseen, päässyt mukaan kehittämään kansainvälistä nuorisotyötä, olen tarjonnut ideoita ja saanut apua ongelmissa, sekä antanut apua muille,  ja monenmonta muuta asiaa. Lisäksi olen tutustunut mahtaviin ihmisiin ja olen saanut toisen työyhteisön, joka on alati läsnä omassa arjessani.

Vastaavaa kommentoi myös Masco Seppälä Oulun kaupungilta: ”Netarityön yksi isoimmista plussista on ollut verkostolta saatu tuki, kun pystyy peilailemaan ajatuksia oman kunnan digitaalisuuden kehittämiseen liittyvissä asioissa, muiden vastaavien asioiden parissa työskentelevien kanssa. Samalla kuulee viimeisimmät asiat, mikä missäkin on pinnalla ja minkälaisia kokeiluja esim jossain tietyssä ympäristössä on jo tehty. Lisäksi esim. nuorisoryhmien reissujen majoituspaikat järjestyvät yhdellä kysymyksellä, jos suuntana on jokin muista Netarikunnista

Paljonhan tässä on kyse siitä, kuinka paljon osaa antaa ja kuinka paljon osaa ottaa. Itse olen kuitenkin kokenut, että olen voinut integroida valtavan osan kokonaisuutta omaan työhöni. Lisäksi olen jakanut kaikkea oppimaani myös omassa, paikallisessa työyhteisössämme.

Jos joku tulee Netariin tutustumaan Habboon, niin minut löytää sieltä nimellä LiekehtivaOrava. Nimi tulee Absoluuttisen nollapisteen kappaleesta ”Savu meihin”. IRC-galleriassa olen HerraHamsteri. Se nimi tulee ihmeellisestä fiksaatiostani eläimiin eri nimimerkkien yhteydessä.

Ja vielä tärkeimpänä: koen, että olen voinut olla mukana monen nuoren elämässä.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s