Toimialojen yhteinen digitalisaatiota käsittelevä työpaja

Alkuvuodesta 2017 kutsuimme kaikki Lappeenrannan kaupungin toimialat nuorisotoimen järjestämään digitalisaation merkitystä ja tulevaisuutta pohtivaan koulutukseen, joka järjestettiin Lappeenrannan linnoituksen Keruuhuoneella. Koulutuksen tavoitteena oli avata näköaloja ja keskustelua siihen, millä tavoin voisimme tavoittaa ja olla paremmin läsnä kuntalaisten arjessa, sekä mahdollistaa heidän omaa toimintaansa. Samalla pohdimme sitä, mitä voisimme tuoda lisää asukkaiden jo olemassa olevaan toimintaan.

Koulutus oli osa VerkeFactoria ja tarjosi hyvän katsauksen digitalisaatioon ja sen merkitykseen yhteiskunnassamme, sekä sosiaaliseen mediaan ja sen ilmiöihin. Koulutuksessa annettiin vahva teoriapohja, joka toi samalla esiin hyviä esimerkkejä eri toimialoilta ja toimijoilta Suomessa. Tapahtumassa taustoitettiin esimerkiksi Helsingin rakennusviraston, Verotoimiston ja Migrin käytänteitä, kuin myös Kelan sosiaalisen median työntekijöille tarkoitettua ohjeistusta. Joukkoistamisesta hyviä esimerkkejä olivat Ravintolapäivä, Siivouspäivä, sekä Digitalkoot, joka on Kansalliskirjaston ja Microtaskin yhteisprojekti, jossa suomalaista kulttuuriperintöä jalostetaan helposti haettavaan muotoon.

Koulutuksessa tuotiin esiin nimenomaan nuorison näkökulmaa digitaalisuuden hyödyntämiseen. Nuorisotoimena ja tapahtuman järjestäjänä katsoimme, että tämän ymmärtäminen auttaa hahmottamaan tulevaisuuden toimintaa ja viestintää eri toimintaympäristöissä, sillä nuoret ovat usein ensimmäisinä ottamassa palveluita käyttöönsä. Digitaalisuudessa on kyse asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisestä ja kansalaiset saavat parhaimmillaan mahdollisuuden osallistua haluamiensa palveluiden tuottamiseen. Samalla se on erityisesti nuorten mahdollisuus saada äänensä kuuluviin.

Tapahtumaa markkinoitiin kaikille toimialoille ja itse koulutukseen osallistui yhteensä 30 henkilöä. Mukana oli väkeä mm. kaavoituksesta, viestinnästä, kulttuuritoimesta, liikuntatoimesta, tietohallinnosta, nuorisotoimesta, konsernihallinnosta ja konsernipalveluista.

Koulutus oli jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa oli ns. teoriaosuus, jonka jälkeen järjestettiin työpajatoimintaa, jossa oli tarkoitus kehittää kunnan palveluita vastaamaan kuntalaisten tarpeita. Teoriaosuus oli kovin vetonaula, mutta itse työpajaan jäi noin puolet alkuperäisestä väestä. Työpajaan osallistuvat jakautuivat ensin arvottuihin ryhmiin, jonka jälkeen jokainen ryhmä valitsi itselleen kehityskohteen syntyneistä ideoista. Tällaisia kehityskohteita olivat esimerkiksi kaavoituksen kehittäminen, kuntalaislehti ja mobiili applikaatio palveluiden löytämiseksi.

Tapahtumasta kerättiin jälkikäteen palautetta ja yleisesti se koettiin hyväksi ja tärkeäksi mahdollisuudeksi. Lisäksi se mahdollisti myös yhteistyön kehittämisen esimerkiksi matkailupuolen kanssa, joka ehdotti heti tapahtuman päätyttyä, että voisimme nuorisotoimena opastaa ja rohkaista heidän kesätyöläisiään nuorten näköisen viestinnän kehittämisessä.

 

Tapahtuman kalvot ovat nähtävissä osoitteessa: https://www.slideshare.net/verkeorg

Jätä kommentti